3

Переклади Біблії

Переклад Хоменка

Ось Владика, Господь сил, забере з Єрусалиму і з Юди підпору й підтримку, усяку підпору хліба й усяку підпору води;

хороброго і воїна, суддю і пророка, ворожбита й старця,

п'ятдесятника і знатного, дорадника, заклинача й чародія.

Я дам їм хлопців за князів, і діти пануватимуть над ними.

Один одного в народі утискатиме, кожен свого сусіда; хлопець устане на старого, нікчема - на знатного.

Брат брата хапатиме в домі свого батька: «В тебе є плащ, будь над нами князем! Нехай оця руїна буде під рукою в тебе!»

А він того дня відкаже: «Я не вмію гоїти ран, і в хаті у мене нема ні хліба, ні плаща. Не робіть мене князем над народом!»

Ось захитається Єрусалим і впаде Юда, бо язик їхній і діла їхні -проти Господа, і вони зневажають величний зір його.

Вираз їхнього обличчя проти них свідчить; вони явно, як Содом, про свій гріх розповідають, вони його не криють. Горе їм! Бо самі на себе зло накликають.

Скажіте: Щасливий праведник, бо він споживатиме плоди своїх учинків!

Горе ж беззаконникові, лихо на нього! Бо за діла рук його буде йому й відплата.

Недоросток гнобить мій народ; жінки ним правлять. Народе мій! Правителі твої на манівці тебе зводять, руйнують дорогу, якою ти простуєш.

Господь устає на суд, стоїть, щоб судити народ свій.

Господь виступає на суд проти старших свого народу та його князів: «Ви спустошили виноградник; загарбане в бідного - по хатах ваших.

Яким правом тиснете ви народ мій і топчете вбогих?» - вирок Владики, Господа сил.

Господь промовив: «За те, що дочки сіонські горді, що ходять, витягнувши шию, і принаджують очима, ходять дрібненькою ходою і побрязкують на ногах обідцями,

Господь покриє пархами тім'я дочок сіонських і відкриє наготу їхню.»

Того дня Господь відійме їхню оздобу: обідці на ногах, сонечка, півмісяці,

ковтки, обручки й намітки,

вінці й ланцюжки та пояси, посудинки на пахощі, амулети,

персні й каблучки до носа,

дорогоцінні шати й плащі, шалі й гаманці,

дзеркальця і сорочки з сатину, турбани й плащики.

І буде: замість пахощів - гнилизна, замість пояса - мотузка, замість завитого волосся - пліш, замістьширокого плаща - мішок, тавро - замість краси.

Мужі твої від меча поляжуть, хоробрі твої - у битві.

Зідхати й плакати будуть ворота; пограбована ти на землі сидітимеш.

Переклад Огієнка

Бо Господь ось, Господь Саваот візьме з Єрусалиму й з Юдеї підпору й опору: усяку підпору від хліба, і всяку підпору води,

лицаря та вояка, суддю та пророка, і чарівника та старого,

п'ятдесятника та родовитого, і радника, і в мистецтві премудрого, і в закляттях умілого,

і за правителів дам юнаків, і дітваки запанують над ними!

І буде чавити народ один одного, і кожен свого ближнього! Повстане хлопчак на старого, а легковажений на поважаного...

Бо схопить брат брата свого в домі батька свого та й скаже: Ти маєш одежу, то будь нашим правителем, і під рукою твоєю хай буде руїна оця!

Того дня він підійме свій голос та й скаже: Не буду я рани обв'язувати вам, бо в домі моєму немає ні хліба, ні одягу, не настановляйте мене за правителя люду!

Бо рухнув Єрусалим, і впала Юдея, бо їхній язик та їхній чин проти Господа, щоб упертими бути очам Його слави...

Проти них свідчить вираз лиця їхнього, а гріх свій вони виявляють, немов той Содом, не перечать. Горе їхній душі, бо вчинили вони собі зло!

Скажіте про праведного: Буде добре йому, бо вони споживуть плід учинків своїх.

Та горе безбожному, зле, бо йому буде зроблений чин його рук!

Народ Мій, дітиська його утискають, а жінки мають гору над ним... Народе ти Мій, твої провідники вчинили блудячим тебе, і дорогу стежок твоїх сплутали!

Господь став на прю, і стоїть, щоб судити народи.

Господь іде на суд, щоб судитись з старшими народу Свого та з вождями його: Ви виноградника знищили, грабунок з убогого в ваших домах!

Що це сталося вам, що народ Мій ви гнобите та утискаєте вбогих? Так говорить Господь, Бог Саваот.

І промовив Господь: Зате, що дочки Сіонські загорділи, і ходять витягненошиї, і моргають очима, і все ходять дрібними крочками, і дзвонять спряжками на ногах своїх,

тому вчинить Господь тім'я Сіонських дочок паршивим, і їхній сором обнажить Господь!...

Того дня поскидає Господь окрасу спряжок на їхніх ногах, і чільця, і місяці,

сережки, нараменники, і серпанки,

і завої, і ланцюжки на ногах, і пояски, і пляшечки з пахощами, і чарівничі привіски,

персні, і сережки носові,

чудові убрання, і окриття, і намітки та торби,

дзеркала й льняні хитони та турбани, і прозорі покривала.

І станеться, замість бальзаму сморід буде, і замість пояса шнур, а замість мистецько укладених кучерів лисина, і замість хитона цінного верета з паском, а замість краси спаленина!

Попадають мужі твої від меча, а лицарство твоє на війні,

і будуть стогнати та плакати ворота її, і буде спустошена, й сяде на землю Сіонська дочка...

Переклад Куліша

Знайте, що Господь сил небесних одніме в Ерусалиму й в Юди всяку підпору, всяку піддержку хлїбову й всяке підкріпленнє водою,

Хороброго воєводу й воїна, суддю й пророка, віщого й старця,

Пятьдесятника й князя, й дорадника й умного штукаря й проречистого словом;

А дам їм хлопцїв за старшину, й дїти панувати муть над ними.

І одно одного буде в народї тїснити, - кожний ближнього свого; встане хлопець на старого, дрібний люд - на значних.

І хапати ме за полу брата брат, у родинї батька свого: В тебе є жупан про сьвято, будь над нами князем, - нехай буде сей розпадок під рукою в тебе;

А той відкаже, клянучись: Не вмію я гоїти рани; бо й в мене в господї нї хлїба, нї одежі; не робіть мене головою в народї.

Ось як підупаде Ерусалим і впаде Юда, через те, що й язик і дїла в їх - проти Господа, й зневажливі в очах слави його.

Само їх обличчє сьвідчить проти них, ба й явно таки про гріх свій розповідають, не таять, саме як Содомії; горе душам їх! самі бо на себе зло накликають.

Скажіть праведному, що йому благо, бо він споживати ме плоди вчинків своїх;

Горе ж беззаконникові, бо буде йому відплата за дїла рук його.

Гнобителї люду мого - недоростки й жіноцтво правлять ним. Народе мій! ті, що правлять вами, вони вас туманять, вони розкопали дорогу ходи твоєї.

Но встав Господь на суд - він стоїть, щоб судити народи.

Виступає Господь на суд проти голов люду свого і князїв його: Ви спустошили виноградник; загарбане у бідного - по дворах ваших.

Яким правом тиснете ви люд мій і топчете вбогих? говорить Господь, Господь сил небесних.

І промовив Господь: За те, що дочки Сионські аж надто згордїли; що ходять, витягнувши шию й принаджують поглядами, ходять гордою ходою й побрязкують бляшечками на ногах, -

За се оголить Господь тїмя в дочок Сионських і обнажить їх Господь з волосся їх;

У той день Господь одійме гарні бляшечки на ногах і ґузички,

Сережки та запинки, й пояси, й судинки з пахощами та чарівницькі висилця,

Перстінцї й каблучки під носом,

Верхні намітки й спідню одежу, платинки й гаманцї,

Опліччя барвисті й плащики й повязки;

Дзеркалця, й сорочки з висону та турбани.

І буде тодї замість принадних пахощів - смердота; замість пояса - мотузка; замість завитого волосся - плїш, і замість широкої обгортки - вузка верітка, а замість краси - пятна.

Мужі твої полягають під мечами, а хоробрі твої - на війнї.

І будуть зітхати й плакати ворота столицї, вона ж, спустошена, на землї усяде.

Переклад УБТ Турконяка

А ось Володар Господь Саваот забере з Юдеї і з Єрусалиму сильного і сильну, силу хліба і силу води,

великана і сильного і людину військову і суддю і пророка і чародія і старця

і чотового і подивугідного радника і мудрого будівничого і розумного слухача.

І наставлю їм молодих володарями, і кепкуни володітимуть ними.

І впаде нарід, людина до людини і людина до свого ближнього. Дитина образиться на старця, безчесний на шляхетного.

Бо людина схопить свого брата чи кревного свого батька, кажучи: Маєш одіж, стань нашим володарем, і наша їжа хай буде від тебе.

І він відповівши в тому дні скаже: Не буду твоїм володарем. Бо немає в моєму домі хліба, ані одежі. Не буду володарем цього народу.

Бо Єрусалим опущений і Юдея впала, і їхні язики з беззаконням, вони непослушні Господеві. Тому тепер впокорена їхня слава,

і встав перед ними встид їхнього лиця. А вони сповістили їхній гріх як содомляни і зробили явним. Горе їхній душі, томущо врадили погану раду проти себе самих,

сказавши: Звяжемо праведного, бо він нам невигідний. Томуто їстимуть плоди своїх діл.

Горе беззаконному. Зло притрапиться йому за ділами його рук.

Народе мій, ваші наставники обдирають вас, і визискувачі вами володіють. Народе мій, ті, що блаженними вас називають, зводять вас і ставлять перешкоди стежкам ваших ніг.

Але тепер Господь приготується до суду і постваить на суд свій нарід.

Він - Господь прийде на суд з старшими народу і з його володарями. А ви навіщо запалили мій виноградник і у ваших домах грабунок з бідного?

Чому ви обидите мій нарід і засоромлюєте лице бідних?

Так говорить Господь: Томущо дочки Сіону піднялися вгору і пішли з високою шиєю і мруґанням очей і розпустою ніг, одночасно тягнучи одіж і одночасно танцюючи ногами,

і Бог упокорить дочок володарів Сіону, і Господь відкриє їхній вигляд

і в тому дні Господь відніме славу їхньої одежі і їхні прикраси і плетінки і шати і прикраси на шию

і намисто і прикрасу їхнього лиця

і одіж краси слави і прикраси і намисто і запинки і намисто на праву руку і перстені і кульчики

і одіж з багряним обшиттям і півбагряну

і накидки хатні і прозорі Лаконійські

і багряні і сині і кармазинові і виссон, наткані з золотом і синім полотном і легку одіж, що спливає вділ.

І замість приємного запаху буде бруд, і замість пояса підпережиться шнурком і замість золотої прикраси на голову матимеш лисину задля твоїх діл, і замість півбагряної одежі зодягнешся мішком.

І твій найкращий син, якого ти полюбив, впаде від меча, і ваші сильні упадуть від меча

і будуть упокорені. І оплакуватимуть склади вашої прикраси, і ти останешся самітною і до землі будеш прибита.

Російський синодальний переклад

Вот, Господь, Господь Саваоф, отнимет у Иерусалима и у Иуды посох и трость, всякое подкрепление хлебом и всякое подкрепление водою,

храброго вождя и воина, судью и пророка, и прозорливца и старца,

пятидесятника и вельможу и советника, и мудрого художника и искусного в слове.

И дам им отроков в начальники, и дети будут господствовать над ними.

И в народе один будет угнетаем другим, и каждый - ближним своим; юноша будет нагло превозноситься над старцем, и простолюдин над вельможею.

Тогда ухватится человек за брата своего, в семействе отца своего, и скажет: у тебя есть одежда, будь нашим вождем, и да будут эти развалины под рукою твоею.

А он с клятвою скажет: не могу исцелить ран общества; и в моем доме нет ни хлеба, ни одежды; не делайте меня вождем народа.

Так рушился Иерусалим, и пал Иуда, потому что язык их и дела их - против Господа, оскорбительны для очей славы Его.

Выражение лиц их свидетельствует против них, и о грехе своем они рассказывают открыто, как Содомляне, не скрывают: горе душе их! ибо сами на себя навлекают зло.

Скажите праведнику, что благо ему, ибо он будет вкушать плоды дел своих;

а беззаконнику - горе, ибо будет ему возмездие за дела рук его.

Притеснители народа Моего - дети, и женщины господствуют над ним. Народ Мой! вожди твои вводят тебя в заблуждение и путь стезей твоих испортили.

Восстал Господь на суд - и стоит, чтобы судить народы.

Господь вступает в суд со старейшинами народа Своего и с князьями его: вы опустошили виноградник; награбленное у бедного - в ваших домах;

что вы тесните народ Мой и угнетаете бедных? говорит Господь, Господь Саваоф.

И сказал Господь: за то, что дочери Сиона надменны и ходят, подняв шею и обольщая взорами, и выступают величавою поступью и гремят цепочками на ногах, -

оголит Господь темя дочерей Сиона и обнажит Господь срамоту их;

в тот день отнимет Господь красивые цепочки на ногах и звездочки, и луночки,

серьги, и ожерелья, и опахала,

(3-19)увясла и запястья, и пояса, и сосудцы с духами, и привески волшебные,

(3-20)перстни и кольца в носу,

(3-21)верхнюю одежду и нижнюю, и платки, и кошельки,

(3-22)светлые тонкие епанчи и повязки, и покрывала.

(3-23)И будет вместо благовония зловоние, и вместо пояса будет веревка, и вместо завитых волос - плешь, и вместо широкой епанчи - узкое вретище, вместо красоты - клеймо.

(3-24)Мужи твои падут от меча, и храбрые твои - на войне.

(3-25)И будут воздыхать и плакать ворота столицы, и будет она сидеть на земле опустошенная.