2

Переклади Біблії

Переклад Хоменка

«У відписах (спогадів) знаходять, що пророк Єремія звелів переселенцям узяти вогню, як це було зазначено

і як він наказав переселенцям, давши закон їм, не забувати заповідей Божих і не давати звести себе думками, дивившися на золотих та срібних ідолів та на всю красу, що навколо них.

І разом з подібними порадами він їх заохочував не віддаляти закону від свого серця.

А було в тому письмі, що пророк, за даним йому об'явленням, повелів узяти з собою намет і кивот, коли він був вийшов на гору, звідки Мойсей, піднявшись, бачив Божу спадщину.

Прийшовши туди, він знайшов там житло, схоже на печеру, і вніс туди намет, кивот і жертовник кадильний та й забив двері.

Дехто з тих, що були його супроводжували, приступили, щоб позначити дорогу, та не могли її знайти.

Довідавшись про це, Єремія почав їм дорікати, кажучи: Те місце буде невідомим, аж поки Бог не збере свого народу й не змилується над ним.

Тоді Господь знову покаже ті предмети, й буде видно славу Господню і хмару, як вона з'явилась була за Мойсея і за Соломона, коли він просив, щоб храм був посвячений велично. -

Далі оповідалося, як він у своїй мудрості приніс жертву посвячення і викінчення храму;

і як Мойсей молився був до Господа, і зійшов огонь з неба та й спалив жертви, так і Соломон помолився, і вогонь, спустившись із неба, пожер всепалення.

Мойсей сказав: Тому що жертву за гріх не спожито, тим то й знищено її.

Так само й Соломон робив 8 днів.

Про ці самі події оповідалося теж у літописах і спогадах Неємії, а також і про те, як він заклав книгозбірню, в якій зібрав книги про царів, пророків і про Давида, та царські листи про приноси.

Юда теж зібрав усі книги, що були розкинені з-за війни, що нам нагодилась; тепер вони в нас.

Якщо ви їх потребуєте, пришліть до нас людей, щоб вони принесли вам їх.

Заміряючи святкувати очищення (храму), ми написали вам про це. Ви, отже, зробите добре, коли святкуватимете ці дні.

Бог же спас увесь народ свій та віддав назад усім спадщину, царську владу, священство й храм,

як обіцяв він своїм законом, той Бог, - ми надіємося на Бога, - скоро змилується над нами і збере нас із піднебесної у святе місце, бо він нас визволив з великих бід і храм очистив.»

Події, що відбулися за Юди Макавея та його братів, - очищення великого храму, посвячення жертовника,

також війни проти Антіоха Епіфана та проти його сина Евпатора,

об'явлення, що було з неба для тих, хто шляхетно та ревно боролися за юдейство, так що хоч їх і мало було, а все ж таки відвоювали ввесь край, прогнали варварські орди;

славетний на ввесь світ храм назад забрали, звільнили місто; закони, що мали бути скасовані, вони знову поновили; Господь бо своєю великою доброзичливістю був милосердний до них, -

усе те, про що оповів Ясон Киренейський у п'ятьох книгах, спробуємо скоротити в одну.

Бачивши тьму-тьменну чисел і трудність для тих, хто схоче цілковито віддатись оповіданням тієї історії, з огляду на велику кількість матеріялу,

ми старалися дати душевне задоволення тим, що захочуть їх читати, легкість тим, хто волітимуть затримати їх у пам'яті, а користь тим усім, кому потрапить у руки ця книга.

Нам же, що взяли на себе тяжкий труд цього скорочення, праця була нелегка, коштувала поту й безсонних ночей.

Так само, як не легко і тому, хто справляє бенкет і старається задовольнити інших. Однак, щоб зробити приємність багатьом, ми радо візьмемо на себе цей важкий труд,

а, полишивши авторові точне оповідання кожної події, самі будемо старатися стисло окреслити скорочення.

. Бо як воно є з будівничим дому нового, який має дбати про цілу будову, і як той, що забирається малювати чи прикрашувати, дбає тільки про те, що необхідне для оздоби, так теж є, здається мені, і з нами.

Заходити в глибину питань, підходити до них з усіх боків, вивчати їх подробиці - це справа первоавтора;

а шукати стислости в оповіданні, уникати повного оповідання про події, - в цьому слід лишити волю тому, хто коротко переповідає події.

Почнім, отже, нашу повість, не додаючи нічого більше до того, про що ми вже сказали: бо воно направду було б і нерозумним розписуватися довго перед писанням історії, саму ж історію скорочувати.

Переклад Огієнка

-

-

Переклад Куліша

-

-

Переклад УБТ Турконяка

Знаходиться ж в письмах, що пророк Єремія приказав переселенцям взяти огонь, як даний знак,

і як пророк заповідав переселенцям, давши їм закон, щоб вони не забували господних заповідей, і щоб не заблудили умами, бачачи золотих і сріблих ідолів і їхню прикрасу.

І таке інше кажучи, напоминав не відкидати закон з їхнього серця.

Було ж в писанні, що пророк приказав за йому даною вказівкою, щоб шатро і кивот ішли з ним. А як він вийшов до гори, де Мойсей, вийшовши, побачив боже насліддя,

і прийшовши, Єремія знайшов дім - печеру і туди вніс шатро і кивот і жертівник кадила і закрив двері.

І прийшовши деякі з тих, що ішли, щоб зазначити дорогу, і не змогли знайти.

А як Єремія пізнав, звинувативши їх сказав, що: І місце буде невідомим аж доки не збере Бог народу збір і стане милосердним.

І тоді Господь це вкаже, і зявиться господня слава і хмара, як і при Мойсеї зявлялася, як і коли помолився Соломон щоб місце дуже освятилося.

Розповідалося ж і як він, маючи мудрість, приніс жертву обновлення і завершення храму.

Так як і Мойсей він молився до Господа, і з неба зійшов огонь і пожер жертви, так як і Соломон молився, і огонь, зійшовши, спалив цілопалення.

І сказав Мойсей: Щоб те, що за гріх не було зїджене, воно було спалене.

Подібно і Соломон провів вісім днів.

А це пояснюється і в писаннях і в літописах Неемії, і як будуючи бібліотеку він зібрав книги, що про царів і пророків і Давида, і листи царів про святощі.

Так само ж і Юда нам зібрав все, що пропало через війну, що відбулася, і є у нас.

Отже якщо це потребуєте, пішліть тих, що вам принесуть.

Бажаючи, отже, святкувати очищення, ми вам написали. Добре зробите як святкуватимете дні.

А Бог, що спас ввесь свій нарід, і віддав всім насліддя і царство і священство і святощі,

так як обіцяв через закон. Бо надіємося на Бога, що Він скоро нас помилує і збере з під неба до святого місця, бо Він спас нас з великого зла і очистив місце.

А те, що про Юду Маккавея і його братів і очищення великої церкви і обновлення жертівника,

ще й війни проти Антіоха Епіфана і його сина Евпатора,

і появи, що були з неба до тих, що за юдейство славно виказалися мужними, так що, нечисленними будучи, усю країну перемогли і прогнали множество варварів,

і розголошений по всій вселенній храм здобули, і освободили місто і виправили тих, що бажали знищити закони, як Господь з усією добротою був до них милосерний,

обяснене Ясоном Киренеєм в пятьох книгах, стараємося одним твором скорочено подати.

Бо роздумуючи над великою кількістю й існуючу трудність для тих, що бажають вглянути в розповіді історії, через велику кількість матерялу,

ми подбали для тих, що бажають читати, щоб було приємне, а для тих, що люблять мудрість, щоб через пригадування дати доступність, а всім, що читають, користь.

І нам, що взялися за скорочення, труд не легкий, а діло поту і чування,

так як не є легко для того, що готує бенкет, і шукає для інших користі, подібно через численну благодарність радо понесемо труд,

даючи змогу писателеві докладно відтворити усе, а трудячись, щоб іти за правилами скорочення.

Бо так як будівничому нового дому треба дбати за цілу будову, а тому, що береться обновляти і малювати, треба вишукати належне для прикраси, так я думаю і про нас.

Ввести і зробити розповідь і говорити в подробицях про те, що в подробицях, належиться першому складачеві історії,

а займатися скороченням розповіді і домагатися полегшеного досягнення діла є для того, хто чинить переповідження.

Отже звідси зачнемо розповіді раніше сказаного, так зачавши. Бо нерозумно помножувати (слова) перед розповіддю, а розповідь коротити.

Російський синодальний переклад

В записях пророка Иеремии находится, что он приказал переселяемым взять от огня, как показано,

и как заповедал пророк, дав переселяемым закон, чтобы они не забывали повелений Господних и не заблуждались мыслями своими, смотря на золотые и серебряные кумиры и на украшение их.

Говоря и другое, подобное сему, он увещевал их не удалять закона из сердца своего.

Было также в писании, что сей пророк, по бывшему ему Божественному откровению, повелел скинии и ковчегу следовать за ним, когда он восходил на гору, с которой Моисей, взойдя, видел наследие Божие.

Придя туда, Иеремия нашел жилище в пещере и внес туда скинию и ковчег и жертвенник кадильный, и заградил вход. (2-6)Когда потом пришли некоторые из сопутствовавших, чтобы заметить вход, то не могли найти его.

(2-7)Когда же Иеремия узнал о сем, то, упрекая их, сказал, что это место останется неизвестным, доколе Бог, умилосердившись, не соберет сонма народа.

(2-8)И тогда Господь покажет его, и явится слава Господня и облако, как явилось при Моисее, как и Соломон просил, чтобы особенно святилось место.

(2-9)Было сказано и то, как он, исполненный премудрости, принес жертву обновления и совершения храма.

(2-10)Как Моисей молился Господу, и сошел огонь с неба, и потребил жертву, так и Соломон молился, и сошедший огонь истребил жертвы всесожжения.

(2-11)И сказал Моисей: так как жертва о грехе не употреблена в пищу, то потреблена огнем.

(2-12)Точно так и Соломон торжествовал восемь дней.

(2-13)Повествуется также в записях и памятных книгах Неемии, как он, составляя библиотеку, собрал сказания о царях и пророках и о Давиде и письма царей о священных приношениях.

(2-14)Подобным образом и Иуда затерянное, по случаю бывшей у нас войны, все собрал, и оно есть у нас.

(2-15)Итак, если вы имеете в этом надобность, пришлите людей, которые вам доставят.

(2-16)Намереваясь праздновать очищение, мы писали вам об этом; хорошо сделаете и вы, если будете праздновать эти дни.

(2-17)Бог же, сохранивший весь народ Свой и возвративший всем наследие и царство и священство и святилище,

(2-18)как обещал в законе, - надеемся на Бога, - Он скоро помилует нас и соберет от поднебесной в место святое.

(2-19)Ибо Он избавил нас от великих бед и очистил место.

(2-20)О делах же Иуды Маккавея и братьев его и об очищении великого храма и обновлении жертвенника,

(2-21)также о войнах против Антиоха Епифана и против сына его Евпатора,

(2-22)и о бывших с неба явлениях тем, которые подвизались за Иудеев столь ревностно, что, быв весьма малочисленны, очищали всю страну и преследовали многочисленные толпы неприятелей,

(2-23)и воссоздали славный во всей вселенной храм, и освободили город, и восстановили клонившиеся к разрушению законы, когда Господь с великим снисхождением умилосердился над ними;

(2-24)о всем этом изложенное Иасоном Киринейским в пяти книгах мы попытаемся кратко начертать в одной книге.

(2-25)Ибо, имея в виду множество чисел и трудность, происходящую от обилия содержания, для желающих заняться историческими повествованиями,

(2-26)мы озаботились доставить душевное назидание желающим читать, облегчение старающимся удержать в памяти, и всем, кому случится читать, пользу;

(2-27)хотя для нас, принявших на себя труд сокращения, это нелегкое дело, требующее напряжения и бдительности,

(2-28)как нелегко бывает тому, кто готовит пиршество и желает пользы другим. Но, имея в виду благодарность многих, мы охотно принимаем на себя этот труд,

(2-29)предоставляя точное изложение подробностей историку и стараясь последовать примерам сокращенного изложения.

(2-30)Ибо как строителю нового дома предлежит заботиться обо всем строении, а тому, кто должен заняться резьбою и живописью, надлежит изыскивать только потребное к украшению, так мы думаем и о себе.

(2-31)Углубляться и говорить обо всем и исследовать каждую частность - свойственно начальному писателю истории.

(2-32)Тому же, кто делает сокращение, должно быть предоставлено преследовать только краткость речи и избегать подробных изысканий.

(2-33)Итак, в связи с сказанным, начнем теперь повествование: ибо неразумно увеличивать предисловие к истории, а самую историю сокращать.