3

Переклади Біблії

Переклад Хоменка

З фарисеїв один чоловік був, Никодим на ймення, зверхник серед юдеїв.

Прийшов він до Ісуса вночі й каже до нього: «Равві, ми знаємо, що прийшов єси вчитилем від Бога: ніхто бо, з ким немає Бога, не спроможен такі чуда творити, що ти їх твориш.»

Озвався де Ісус і мовив до нього: «Істинно, істинно кажу тобі: Коли хтось не вродиться з висоти, не бачити йому Божого Царства.»

Никодим же йому: «Як може чоловік уродитись, коли вже старий? Чи спроможен же він увійти знову в утробу матері своєї та й народитись?»

Відрік Ісус: «Істинно, істинно кажу тобі: Коли хтось не вродиться з води та Духа, не спроможен увійти у Царство Боже.

Що народжується від тіла - тіло, а що народжується від Духа - дух.

Не дивуйся, що я сказав тобі: Треба вам уродитися з висоти.

Вітер віє, куди забажає, і шум його чуєш, а не відаєш, звідки приходить і куди відходить. Так бо і з кожним, хто народжується від Духа.»

Озвався Никодим і мовив до нього: «Як воно може статись?»

Ісус же до нього у відповідь: «Ти вчитель Ізраїля, а того й не знаєш?

Істинно, істинно кажу тобі: Ми говоримо про те, що знаємо, а свідчимо про те, що бачили, - ви ж свідчення нашого не берете до уваги.

Говорив я вам про земне, а ви не віруєте, - як же увіруєте, коли вам про небесне говоритиму?

Ніхто не ввійшов у небо, крім того, хто зійшов з неба: Син Чоловічий!

Тож так, як Мойсей змія підняв у пустині, - так треба Синові Чоловічому бути піднесеним,

щоб кожен, хто вірує у нього, жив життям вічним.

Бог бо так полюбив світ, що Сина свого Єдинородного дав, щоб кожен, хто вірує в нього, не загинув, а жив життям вічним.

Бо не послав Бог у світ Сина світ засудити, лише ним - світ спасти.

Хто вірує в нього, не буде засуджений, хто ж не вірує, - той уже засуджений, бо не увірував в ім'я Єдинородного Сина Божого.

А той суд такий: світло прийшло у світ, люди ж більше злюбили темряву, ніж світло, - лихі бо були їхні діла.

Бо кожен, хто чинить зло, ненавидить світло, тож і не йде до світла, щоб не виявились діла його.

А хто правду чинить - іде до світла, щоб виявилися діла його, сподіяні бо вони в Бозі.»

Після того вирушив Ісус із своїми учнями у край Юдейський і перебував там із ними, і христив.

А й Йоан христив - в Еноні біля Салиму, бо там води було багато, тож приходили туди і христилися.

Ще бо Йоана не посаджено у в'язницю.

Отож знялася суперечка між Йоановими учнями та одним юдеєм - про очищення.

Прийшли вони до Йоана та й кажуть йому: «Учителю, отой, що був із тобою по той бік Йордану й що про нього свідчив ти, - он він христить, та й усі до нього йдуть.»

Йоан же у відповідь промовив: «Не може людина щось приймати, коли не дано воно їй із неба.

Самі ж свідчите мені, що я казав: Не Христос я, лише послано мене поперед нього.

. У кого молода, той і молодий. Дружба ж молодого, що стоїть та й слухає, вельми на голос молодого радіє. Отака й моя радість, що оце сповнилося!

Йому треба рости, мені ж маліти.

Хто з висоти приходить, той - над усіма. Хто з землі, той земний, той і говорить по-земному. А хто з неба приходить - над усіма той.

Що бачив і що чув, про те він свідчить, та свідоцтва його ніхто не бере до уваги.

Хто прийняв його свідоцтво, той ствердив, що Бог правдивий.

Кого Бог послав, той вимовляє слова Божі, бо не мірою дає йому Бог Духа.

Любить Отець Сина й усе дав він йому до рук.

Хто вірує в Сина - живе , життям вічним. Хто не вірує в Сина, той життя не побачить, - гнів же Божий над таким перебуває.»

Переклад Огієнка

Був один чоловік із фарисеїв Никодим на ім'я, начальник юдейський.

Він до Нього прийшов уночі, та й промовив Йому: Учителю, знаємо ми, що прийшов Ти від Бога, як Учитель, бо не може ніхто таких чуд учинити, які чиниш Ти, коли Бог із ним не буде.

Ісус відповів і до нього сказав: Поправді, поправді кажу Я тобі: Коли хто не народиться згори, то не може побачити Божого Царства.

Никодим Йому каже: Як може людина родитися, бувши старою? Хіба може вона ввійти до утроби своїй матері знову й родитись?

Ісус відповів: Поправді, поправді кажу Я тобі: Коли хто не родиться з води й Духа, той не може ввійти в Царство Боже.

Що вродилося з тіла є тіло, що ж уродилося з Духа є дух.

Не дивуйся тому, що сказав Я тобі: Вам необхідно родитись згори.

Дух дихає, де хоче, і його голос ти чуєш, та не відаєш, звідкіля він приходить, і куди він іде. Так буває і з кожним, хто від Духа народжений.

Відповів Никодим і до Нього сказав: Як це статися може?

Ісус відповів і до нього сказав: Ти учитель ізраїльський, то чи ж цього не знаєш?

Поправді, поправді кажу Я тобі: Ми говоримо те, що ми знаємо, а свідчимо про те, що ми бачили, але свідчення нашого ви не приймаєте.

Коли Я говорив вам про земне, та не вірите ви, то як же повірите ви, коли Я говоритиму вам про небесне?

І не сходив на небо ніхто, тільки Той, Хто з неба зійшов, Людський Син, що на небі.

І, як Мойсей підніс змія в пустині, так мусить піднесений бути й Син Людський,

щоб кожен, хто вірує в Нього, мав вічне життя.

Так бо Бог полюбив світ, що дав Сина Свого Однородженого, щоб кожен, хто вірує в Нього, не згинув, але мав життя вічне.

Бо Бог не послав Свого Сина на світ, щоб Він світ засудив, але щоб через Нього світ спасся.

Хто вірує в Нього, не буде засуджений; хто ж не вірує, той вже засуджений, що не повірив в Ім'я Однородженого Сина Божого.

Суд же такий, що світло на світ прибуло, люди ж темряву більш полюбили, як світло, лихі бо були їхні вчинки!

Бо кожен, хто робить лихе, ненавидить світло, і не приходить до світла, щоб не зганено вчинків його.

А хто робить за правдою, той до світла йде, щоб діла його виявились, бо зроблені в Бозі вони.

По цьому прийшов Ісус та учні Його до країни Юдейської, і з ними Він там проживав та христив.

А Іван теж христив в Еноні поблизу Салиму, бо було там багато води; і приходили люди й христились,

бо Іван до в'язниці не був ще посаджений.

І зчинилось змагання Іванових учнів з юдеями про очищення.

І прийшли до Івана вони та й сказали йому: Учителю, Той, Хто був із тобою по той бік Йордану, про Якого ти свідчив, ото христить і Він, і до Нього всі йдуть.

Іван відповів і сказав: Людина нічого приймати не може, як їй з неба не дасться.

Ви самі мені свідчите, що я говорив: я не Христос, але посланий я перед Ним.

Хто має заручену, той молодий. А дружко молодого, що стоїть і його слухає, дуже тішиться з голосу молодого. Така радість моя оце здійснилась!

Він має рости, я ж маліти.

Хто зверху приходить, Той над усіма. Хто походить із землі, то той земний, і говорить поземному. Хто приходить із неба, Той над усіма,

і що бачив і чув, те Він свідчить, та свідоцтва Його не приймає ніхто.

Хто ж прийняв свідоцтво Його, той ствердив тим, що Бог правдивий.

Бо Кого Бог послав, Той Божі слова промовляє, бо Духа дає Бог без міри.

Отець любить Сина, і дав усе в Його руку.

Хто вірує в Сина, той має вічне життя; а хто в Сина не вірує, той життя не побачить а гнів Божий на нім перебуває.

Переклад Куліша

Був же чоловік з Фарисеїв, Никодим імя йому, князь Жидівський.

Сей прийшов до Ісуса в ночі, і каже Йому: Рави, знаємо, що від Бога прийшов єси учителем; нїхто бо таких ознак не може робити, як Ти робиш, коли не буде Бог з ним.

Озвавсь Ісус і рече йому: Істино, істино глаголю тобі: Коли хто не народить ся звиш, не може видїти царства Божого.

Каже до Него Никодим: Як же може чоловік народитись, старим бувши? хиба може в утробу матери своєї знов увійти, і родитись?

Озвавсь Ісус: Істино, істино глаголю тобі: Коли хто не родить ся од води й Духа, не може ввійти в царство Боже.

Роджене від тїла - тїло, а роджене від Духа - дух.

Не дивуй ся, що глаголав тобі: Мусите ви народити ся звиш.

Дух, де хоче, дише, й голос його чуєш, та не знаєш, звідкіля виходить, і куди йде; так усякий народжений од Духа.

Озвавсь Никодим і каже Йому: Як може се статись:

Відказав Ісус і рече йому: Ти єси учитель Ізраїлїв, і сього не знаєш?

Істино, істино глаголю тобі: Що те, що знаємо, говоримо, й що бачили, сьвідкуємо; а сьвідкування нашого не приймаєте.

Коли про земне глаголав вам, і не віруєте, - як же, коли скажу вам про небесне, увіруєте?

І нїхто не зійшов на небо, тільки хто з неба зійшов, Син чоловічий, що на небі.

І, як Мойсей підняв угору гадюку в пустинї, так мусить бути піднятий і Син чоловічий,

щоб кожний віруючий в Него не погиб, а мав життє вічнє.

Так бо полюбив Бог сьвіт, що Сина свого єдинородного дав, щоб кожен, віруючий в Него, не погиб, а мав життє вічнє.

Бо не післав Бог Сина свого на сьвіт, щоб осудив сьвіт, а щоб спас ся Ним сьвіт.

Хто вірує в Него, не осудить ся; хто ж не вірує, уже осуджений; бо не вірував у ймя єдинородного Сина Божого.

Сей же єсть суд, що сьвітло прийшло на сьвіт, а полюбили люде темряву більше нїж сьвітло; були бо лихі їх учинки.

Кожен бо, хто чинить лихе, ненавидить сьвітло, й не йде до сьвітла, щоб не зганено вчинків його.

Хто ж робить правду, йде до сьвітла, щоб виявились його вчинки, бо в Бозї роблені.

Після сього пійшов Ісус і ученики Його в Юдейську землю; і там пробував з ними, й хрестив.

Хрестив же й Йоан у Єнонї поблизу Салима, бо води було там багато; й приходили, й хрестились.

Ще бо не вкинуто в темницю Йоана.

Постало ж змаганнє в учеників Йоанових з Жидами про очищеннє.

І прийшли вони до Йоана, й казали йому: Рави, той що був з тобою за Йорданом, котрому сьвідкував єси, ось сей хрестить і всї йдуть до Него.

Озвавсь Йоан і рече: Не може чоловік прийняти нїчого, коли не буде дано йому з неба.

Самі ви менї сьвідкуєте, що я казав: Я не Христос, а що я посланий перед Ним.

Хто має заручену, той жених; а друг жениха, стоячи й слухаючи його, радощами радуєть ся голосу жениха; ся оце радість моя сповнилась.

Той мусить рости, я ж малїти.

Хто звиш гряде, той над усїма; хто від землї, той від землї, і від землї говорить; хто з неба гряде, той над усїма.

І що бачив і чув, про те й сьвідкує; і сьвідкування Його нїхто не приймає.

Хто прийняв сьвідкуваннє Його, той ствердив, що Бог правдивий.

Кого бо післав Бог, той слова Божі говорить; бо не мірою дає Бог Духа.

Отець любить Сина, і все дав у руки Йому.

Хто вірує в Сина, той має вічне життє; а хто не вірує Синові, не бачити ме життя, а гнїв Божий пробуває на йому.

Переклад УБТ Турконяка

Був один чоловік із фарисеїв, звався Никодимом, старшина юдейський.

Прийшов він до нього вночі і сказав йому: Равві, знаємо, що ти прийшов від Бога як Учитель, бо ніхто не може робити таких чуд, які ти робиш, коли б Бог не був з ним.

Відповів Ісус і сказав йому: Щиру правду, щиру кажу тобі: коли хто не народиться згори, то не може побачити Божого Царства.

Каже до нього Никодим: Як може людина, будучи старою, народитися? Чи може вона вдруге увійти до лона своєї матері й народитися?

Відповів Ісус: Щиру правду, щиру кажу тобі: коли хто не народиться з води і Духа, не може ввійти до Божого Царства.

Народжене від тіла є тілом, а народжене від Духа є Духом.

Не дивуйся з того, що я сказав тобі: вам треба народитися згори.

Дух дме, де хоче, - і чуєш його голос; але не знаєш, звідки приходить і куди йде. Так буває з кожним, хто народжений від Духа.

Відповів Никодим і сказав йому: Як може це статися?

Ісус у відповідь промовив до нього: Ти - учитель ізраїльський, і цього не знаєш?

Щиру правду, щиру кажу тобі, що те, що знаємо, - говоримо, і про те, що бачили, - свідчимо; та нашого свідчення не приймаєте.

Якщо про земне сказав вам і ви не вірите, то як повірите, якщо скажу вам про небесне?

Ніхто не піднісся на небо, - тільки той, що зійшов з неба: Син Людський, [що на небі].

Як Мойсей підняв змію в пустині, так треба, щоб піднятий був Син Людський,

щоб кожний, хто вірить у нього, [не загинув, але] мав вічне життя.

Тому що Бог так полюбив світ, що дав [свого] єдинородного Сина, аби кожний, хто вірить у нього, не загинув, але мав вічне життя.

Бо Бог не послав [свого] Сина у світ, щоб судити світ, але щоб світ врятувався через нього.

Хто вірить у нього, не буде засуджений; а хто не вірить, той уже засуджений, бо не повірив в ім'я єдинородного Божого Сина.

Це і є суд, - що світло прийшло у світ, але люди краще полюбили темряву, ніж світло, бо їхні діла були погані.

Адже кожний, хто чинить зло, ненавидить світло, не приходить до світла, щоб його вчинки не були засуджені, [оскільки вони лукаві].

А хто чинить правду, той іде до світла, щоб очевидними були його діла, бо вони зроблені по Божому.

Відтак прийшов Ісус з учнями в Юдею і з ними там перебував та хрестив.

Іван також хрестив в Еноні, що поблизу Салима, бо там було вдосталь води; люди приходили й хрестилися;

бо Іван [ще] не був укинутий до в'язниці.

Виникла була суперечка між Івановими учнями та юдеями щодо очищення.

Прийшли вони до Івана і сказали йому: Равві, той, що був з тобою на тім боці Йордану, про якого ти свідчив, - він хрестить і всі йдуть до нього.

Відповів Іван і сказав: Людина не може нічого приймати, якщо не буде дано їй з неба.

Ви самі мені свідчите про те, що я казав, що не є Христом, а лише посланий поперед нього.

Хто має молоду, - є молодим; друг молодого, стоячи й слухаючи його, радіє від голосу молодого. Оце і є моя радість - вона тепер сповнилася.

Йому належить зростати, а мені - зменшуватися.

Хто приходить згори, - той над усіма. Хто є з землі, той земний і по-земному говорить. Хто приходить з неба, - той над усіма;

те, що він побачив і почув, - про це й свідчить, але його свідчення ніхто не приймає.

Хто ж прийняв його свідчення, той ствердив, що Бог є правдивий.

Бо кого Бог послав, той говорить Божі слова, тому що [Бог] дає Духа щедро.

Батько любить Сина і дав усе йому в руки.

Хто вірить у Сина, той має вічне життя; а хто не вірить у Сина, той життя не побачить, але Божий гнів перебуває на ньому.

Російський синодальний переклад

Между фарисеями был некто, именем Никодим, один из начальников Иудейских.

Он пришел к Иисусу ночью и сказал Ему: Равви! мы знаем, что Ты учитель, пришедший от Бога; ибо таких чудес, какие Ты творишь, никто не может творить, если не будет с ним Бог.

Иисус сказал ему в ответ: истинно, истинно говорю тебе, если кто не родится свыше, не может увидеть Царствия Божия.

Никодим говорит Ему: как может человек родиться, будучи стар? неужели может он в другой раз войти в утробу матери своей и родиться?

Иисус отвечал: истинно, истинно говорю тебе, если кто не родится от воды и Духа, не может войти в Царствие Божие.

Рожденное от плоти есть плоть, а рожденное от Духа есть дух.

Не удивляйся тому, что Я сказал тебе: должно вам родиться свыше.

Дух дышит, где хочет, и голос его слышишь, а не знаешь, откуда приходит и куда уходит: так бывает со всяким, рожденным от Духа.

Никодим сказал Ему в ответ: как это может быть?

Иисус отвечал и сказал ему: ты - учитель Израилев, и этого ли не знаешь?

Истинно, истинно говорю тебе: мы говорим о том, что знаем, и свидетельствуем о том, что видели, а вы свидетельства Нашего не принимаете.

Если Я сказал вам о земном, и вы не верите, - как поверите, если буду говорить вам о небесном?

Никто не восходил на небо, как только сшедший с небес Сын Человеческий, сущий на небесах.

И как Моисей вознес змию в пустыне, так должно вознесену быть Сыну Человеческому,

дабы всякий, верующий в Него, не погиб, но имел жизнь вечную.

Ибо так возлюбил Бог мир, что отдал Сына Своего Единородного, дабы всякий верующий в Него, не погиб, но имел жизнь вечную.

Ибо не послал Бог Сына Своего в мир, чтобы судить мир, но чтобы мир спасен был чрез Него.

Верующий в Него не судится, а неверующий уже осужден, потому что не уверовал во имя Единородного Сына Божия.

Суд же состоит в том, что свет пришел в мир; но люди более возлюбили тьму, нежели свет, потому что дела их были злы;

ибо всякий, делающий злое, ненавидит свет и не идет к свету, чтобы не обличились дела его, потому что они злы,

а поступающий по правде идет к свету, дабы явны были дела его, потому что они в Боге соделаны.

После сего пришел Иисус с учениками Своими в землю Иудейскую и там жил с ними и крестил.

А Иоанн также крестил в Еноне, близ Салима, потому что там было много воды; и приходили туда и крестились,

ибо Иоанн еще не был заключен в темницу.

Тогда у Иоанновых учеников произошел спор с Иудеями об очищении.

И пришли к Иоанну и сказали ему: равви! Тот, Который был с тобою при Иордане и о Котором ты свидетельствовал, вот Он крестит, и все идут к Нему.

Иоанн сказал в ответ: не может человек ничего принимать на себя, если не будет дано ему с неба.

Вы сами мне свидетели в том, что я сказал: не я Христос, но я послан пред Ним.

Имеющий невесту есть жених, а друг жениха, стоящий и внимающий ему, радостью радуется, слыша голос жениха. Сия -то радость моя исполнилась.

Ему должно расти, а мне умаляться.

Приходящий свыше и есть выше всех; а сущий от земли земной и есть и говорит, как сущий от земли; Приходящий с небес есть выше всех,

и что Он видел и слышал, о том и свидетельствует; и никто не принимает свидетельства Его.

Принявший Его свидетельство сим запечатлел, что Бог истинен,

ибо Тот, Которого послал Бог, говорит слова Божии; ибо не мерою дает Бог Духа.

Отец любит Сына и все дал в руку Его.

Верующий в Сына имеет жизнь вечную, а не верующий в Сына не увидит жизни, но гнев Божий пребывает на нем.